J.R.R. Tolkien Less-FAQ
albo
Rzadziej Zadawane Pytania na temat pisarza J.R.R. Tolkiena
Przełożył: Gwidon S. Naskrent
-
Rzadziej Zadawane Pytania na temat pisarza J.R.R. Tolkiena:
pytania dotyczące jego mniej znanych dzieł; pytania o głębsze
i/lub bardziej niejasne aspekty wymyślonej historii, podłoże
mitologii i sprawy filologiczne i teologiczne.
Tolkienowskie Rzadziej Zadawane Pytania (LFAQ) są drugim
z dwóch plików informacyjnych na temat J.R.R. Tolkiena i jego
pism, tym pierwszym zaś są Często Zadawane Pytania
(FAQ). Podział pytań przebiegł według kilku ogólnych kryteriów.
FAQ skłania się ku pytaniom interesującym osoby które przeczytały
tylko _Władcę Pierścieni_ i _Hobbita_, razem z pytaniami
dotyczącymi samego Tolkiena i tematów które wydają się
podstawowe w odniesieniu do jego światopoglądu (zwłaszcza
zamiłowań językowych). LFAQ zawiera pytania bardziej
przyciemnionej natury, większość pytań dotyczących dzieł
pośmiertnych, i w ogólności aspekty natury i historii
Śródziemia które są ważne, ale ledwie dotykają _Władcy
Pierścieni_. Został tam również zawarty element osobistej
arbitralności. Dla opracowania obydwu tekstów użyto wszelkich
dostępnych źródeł. Krytycyzm, poprawki i sugestie są oczywiście
mile widziane.
William D.B. Loos
loos@hudce.harvard.edu
- Pytania tak oznaczone: 1)
- są w postaci końcowej.
- Pytania tak oznaczone: 1]
- pozostają niedokończone.
- Pytania/części oznaczone: *
- zostały poprawione od ostatniego wydania.
- Pytania/części oznaczone: **
- są nowe w stosunku do ostatniego wydania.
- Zmiany od ostatniego wydania (*)
- Podziękowania
- Uwagi o odsyłaczach
- Najczęściej używane skróty
- Rzadziej Zadawane Pytania
- Tolkien i jego dzieło
- ] Czy między Księgą I i resztą _Władcy Pierścieni_
następuje zmiana tonu?
- ] Dlaczego Tolkienowi nie udało się wydać
_Silmarillionu_ w ciągu osiemnastu lat od ukazania się _Władcy
Pierścieni_?
- Ogólna historia Śródziemia
- ] Co właściwie stało się na końcu Pierwszej Ery?
- ] Z punktu widzenia całości świata, co dokładnie
zdarzyło się przy Upadku Numenoru?
- Hobbici
- ] Czy Frodo i inni (Bilbo, Sam i Gimli) którzy
popłynęli za Morze w końcu umarli, czy też zostali nieśmiertelni?
- Elfy
- ] Czy Elfy podlegały reinkarnacji po zabiciu?
- ) Czy Glorfindel z Rivendell (którego spotkał Frodo)
był tym samym co Glorfindel z Gondolinu, który zginął walcząc z
Balrogiem?
- ) Jakie imiona nadawano Eldarom w Valinorze?
- Ludzie
- ] Co doprowadziło do zatopienia Numenoru?
- ] Jak Ar-Farazon mógł pokonać Saurona gdy ten władał
Jedynym Pierścieniem?
- ] Co stało się z Pierścieniem po zniszczeniu
Numenoru?
- ] Skąd pochodzili Południowcy? Czy byli częścią
Atanich?
- Krasnoludy
- ] Jakie są początki krasnoludów?
- ] Jeśli, jak powiedziano, stworzono tylko siedmiu Ojców
Krasnoludów, jak ta rasa mogła się rozmnażać?
- Nieprzyjaciele
- ] Skąd się wzięli orkowie?
- ] Skąd się wzięły trolle?
- Różne
- ] Kim była królowa Beruthiel (wspomniana przez Aragorna
podczas podróży przez Morię)?
Od wydania z dnia 12 V 1996 nie doszło do żadnych
zmian z wyjątkiem tego że adres autora zmienił się z
loos@frodo.mgh.harvard.edu na loos@hudce.harvard.edu.
Powrót do spisu treści
Następujące osoby poczyniły sugestie i wkład
w powstanie obu FAQ:
Wayne.G.Hammond@williams.edu (Wayne Hammond Jr)
carl@class.gsfc.nasa.gov (Carl F. Hostetter)
paul@erc.msstate.edu (Paul Adams)
wft@math.canterbury.ac.nz (Bill Taylor)
cpresson@jido.b30.ingr.com (Craig Presson)
simen.gaure@usit.uio.no (Simen Gaure)
abalje47@uther.calvin.edu (Alan Baljeu)
sahdra@ecf.toronto.edu (Sahdra Kuldip)
sherman@sol1.lrsm.upenn.edu (Bill Sherman)
markg@mistral.rice.edu (Mark Gordon)
hunt@oils.ozy.dec.com (Peter Hunt)
rrosen@cesl.rutgers.edu (Robert Rosenbaum)
Powrót do spisu treści
W obydwu tekstach, FAQ i LFAQ, znajduje się pewna
liczba odsyłaczy do konkretnych pytań. Każde pytanie do którego
odsyła się czytelnika oznaczone jest nazwą tekstu, częścią i
numerem pytania. Tak więc pierwsze pytanie z części o hobbitach
z FAQ ("Czy hobbici byli podgrupą ludzi?") ma odnośnik w postaci
(FAQ, Hobbici, 1). Czytelnik zechce zauważyć że część "Tolkien
i jego dzieło" oznaczona została jako "Tolkien", a część "Ogólna
Historia Śródziemia", jako "Ogólne". Np. pytanie "Kim właściwie
był J.R.R. Tolkien?" ma odnośnik (FAQ, Tolkien, 1), a pytanie
"Co dokładnie zdarzyło się na końcu Pierwszej Ery?" - (LFAQ,
Ogólne, 1).
Cytaty ze źródeł zostały oznaczone numerem tomu, części
lub dodatku (np. PK, V, 2). PROSZĘ ROZRÓŻNIAĆ pomiędzy _tomami_
i _księgami_ w przypadku _Władcy Pierścieni_. WP składa się z
trzech tomów (W, DW i PK) oraz sześciu Ksiąg (I - VI), które są
bardziej naturalnym sposobem podzielenia opowieści na sześć z
grubsza równych części. W każdym tomie znajdują się dwie księgi.
Inne przykładowe odniesienia poniżej:
- Hobbit, rozdz. 5
- == Hobbit, rozdział piąty
- PK (Dod. F(D), I, "O ludziach")
- == część pierwsza dodatku F (D w przekładzie polskim),
sekcja zatytułowana "O ludziach"
- Silm, rozdz. 5
- == Silmarillion, rozdział piąty (podobnie KZO)
- NO (3, IV, iii)
- == Niedokończone Opowieści, tom trzeci, rozdział czwarty,
podsekcja trzecia.
- Letters #178
- == list numer 178 (angielskie wydanie)
- RtMe (3, "Creative anachronisms")
- == The Road to Middle-earth, rozdział trzeci, podsekcja
"Creative anachronisms"
Powrót do spisu treści
(Uwaga tłumacza: tytuły nieprzetłumaczone dotąd na język polski
pozostawiono w brzmieniu oryginalnym)
Ogólne:
- JRRT --- J.R.R. Tolkien, John Ronald Reuel Tolkien
- CT, CJRT --- Christopher Tolkien (syn; redaktor większości dzieł
pośmiertnych)
- A&U, AU --- George Allen & Unwin (oryginalny wydawca w Wielkiej Brytanii)
- UH --- Unwin Hyman (nowa nazwa A&U od ok. 1987(?))
- HC --- HarperCollins (wykupił UH ok. 1992; obecny wydawca
w Wielkiej Brytanii)
- HM --- Houghton Mifflin (wydawca w USA)
- Śr --- Śródziemie
- DE --- Druga Era
- TE --- Trzecia Era
- RS --- Rachuba Shire
Dzieła o Śródziemiu:
- H --- Hobbit
- WP --- Władca Pierścieni
- W --- Wyprawa
- DW --- Dwie Wieże
- PK --- Powrót Króla
- PTB --- Przygody Toma Bombadila
- RGEO --- The Road Goes Ever On
- Silm --- Silmarillion
- NO --- Niedokończone Opowieści
- Letters --- The Letters of J.R.R. Tolkien
- HoMe --- History of Middle-earth
- KZO --- Księga Zaginionych Opowieści
- Lays --- The Lays of Beleriand
- Treason --- The Treason of Isengard
- Guide --- The Guide to the Names in the Lord of the Rings
(opublikowane w _A Tolkien Compass_)
Inne dzieła:
- RD --- Rudy Dżil i jego pies
- DL --- Drzewo i liść
- OB --- O baśniach
- LN --- Liść Niggle'a
- HBBS --- The Homecoming of Beorhtnoth, Beorhthelm's Son
- KPW -- Kowal z Podlesia Większego
- SGPO --- Sir Gawain and the Green Knight, Pearl, Sir Orfeo
- LŚM --- Listy od Świętego Mikołaja
Dzieła o charakterze odniesieniowym:
- Biography --- J.R.R. Tolkien: A Biography; Humphrey Carpenter
(wydane w USA jako: Tolkien, A Biography)
- Inklings --- The Inklings: C.S. Lewis, J.R.R. Tolkien, Charles
Williams, and Their Friends; Humphrey Carpenter
- RtMe --- The Road to Middle-earth; T.A. Shippey
- Scholar --- J.R.R. Tolkien, Scholar and Storyteller: Essays in
Memoriam; pod red. Mary Salu i Roberta T. Farrella
- Atlas --- The Atlas of Middle-earth; Karen Wynn Fonstad
Powrót do spisu treści
1) Czy między Księgą I i resztą _Władcy Pierścieni_
następuje zmiana tonu?
-
Tak. Z początku świat przedstawiony w _Hobbicie nie był
tym samym co świat Slimarillionu (Tolkien dorzucił z niego
parę nazw, jak Gondolin i Elrond, dla efektu, ale wyraźnego
połączenia nie było). Tak więc, gdy zaczynał WP, myślał o nim
jako o dalszej części _Hobbita_, a ton początkowych rozdziałów,
zwłaszcza rozdz. 1, odbija to (ma tą samą atmosferę "opowieści
dla dzieci" co _Hobbit_). Wraz z pojawieniem się Czarnych
Jeźdźców i rozprawą Gandalfa o historii Śródziemia i Pierścieniu
nastąpiła zmiana ku wyższemu tonowi i ciemniejszemu charakterowi
powieści, chociaż mniej poważne elementy pozostały (np. Tom
Bombadil). Po Radzie u Elronda WP był już otwarcie dalszym
ciągiem Silmarillionu.
Dziwne to, ale Tolkien dodawszy kilka szczegółów nie zmienił
nigdy tonu Księgi I jako całości. Twierdził później że zmiana
tonu była celowa, że miała przedstawiać zmieniające się
postrzeganie hobbitów wraz z ich edukacją w Szerokim Świecie.
Nie była to jednak jego intencja w trakcie pisania. Z drugiej
strony ton "Porządków w Shire" bardzo się rózni od tonu "Długo
oczekiwanego przyjęcia", możliwie zaznaczając zmienioną
perspektywę narratorów.
Powrót do spisu treści
2) Dlaczego Tolkienowi nie udało się wydać _Silmarillionu_
w ciągu osiemnastu lat od ukazania się _Władcy Pierścieni_?
-
Nie ma definitywnej odpowiedzi, ale można wyliczyć
kilka poważnych przeszkód, między nimi:
- Trudności techniczne. Tolkien miał zwyczaj
niemetodycznych poprawek, co czyniło rękopisy
chaotycznymi; zdawało się niemożliwym doprowadzić
wszystko do spójności. Postacie przedstawione w WP
musiały zostać dopracowane. Poza tymi szczegółowym
kwestiami rozważał też wiele zmian, nawet w podstawowych
elementach swojej mitologii.
- Problem głębi. W WP, odniesienia do starych legend o
Dawnych Dniach Pierwszej Ery pomagały stworzyć silne
uczucie rzeczywistości historycznej. W _Silmarillionie_,
który sam opowiadał te legendy, ta metoda nie byłaby
dostępna.
- Problem przedstawienia. WP był zasadniczo powieścią,
przedstawiając historię sekwencyjnie z punktu widzenia tej
czy innej postaci. Lecz Silmarillion był i jest pomyślany
jako zbiór opowieści które miały więcej wspólnego ze
starymi legendami które studiował niż z WP. Obawiał się że
jeśliby przedstawił go jako studium dawnych rękopisów
opatrzone przypisami, wielu czytelników z trudnością
odbierałoby te historie jako powieść.
- Brak hobbitów. Obawiał się (słusznie) że wielu ludzi
oczekiwało następnego _Władcy Pierścieni_, którym
Silmarillion nigdy być nie mógł.
Powrót do spisu treści
1) Co właściwie stało się na końcu Pierwszej Ery?
-
Noldorskie Elfy wypowiedziały wojnę Morgothowi (o którym
Aragorn mówi jako o "Wielkim Nieprzyjacielu" w rozdziale "Nóż
w ciemnościach") aby odzyskać trzy Silmarile, które tamten
skradł, i zostały całkowicie pokonane. Valarowie więc użyli
całej swojej siły przeciwko Morgothowi. W katastrofie która
nastąpiła Beleriand, kraina w której rozgrywały się historie z
Silmarillionu, został zniszczony i zniknął pod powierzchnią
Morza. Odnosi się więc do niego wielokrotnie jako do "krajów
pod falami".
Na mapie z WP, Beleriand musiałby się znajdować daleko na
zachód, za Górami Błękitnymi (Ered Luin), które też pojawiają
się po prawej stronie mapy z Silm. Trudno więc stwierdzić jakąś
dokładną współzależność, ponieważ łańcuch górski bardzo się
zmienił, zostawszy rozłamany gdy powstała Zatoka Lhun. Nogrod
i Belegost, stare miasta krasoludów, umieszczone są na mapie z
Silm, i istniały jako ruiny w Trzeciej Erze, lecz nie wiadomo
gdzie wypadają na mapie z WP (miały być ponoć "w pobliżu
Nenuial", co jest tylko trochę pomocne). Lindon jest
definitywnie tym samym krajem co Ossiriand, gdzie kiedyś
mieszkali Beren i Luthien [_The Atlas Of Middle-earth_ zawiera
mapę pokazującą jak Beleriand i Eriador mogły leżeć względem
siebie.]
Powrót do spisu treści
2) Z punktu widzenia całego świata, co właściwie wydarzyło
się przy Upadku Numenoru?
-
Świat zmienił się z płaskiego, średniowiecznego świata
na okrągły świat dnia dzisiejszego. Śródziemie miało w zamyśle
być naszym własnym światem (patrz FAQ, Tolkien, 6), a ogólną
koncepcją Tolkiena był postęp, z "czasem mitycznym"
zmieniającym się w "czas historyczny". Wydarzenia towarzyszące
Upadkowi Numenoru były dużym krokiem naprzód w tym procesie.
Z początku "kształtem" Śródziemia był płaski świat
średniowiecznego kosmosu. Valinor (równoważny niebu w tym że
mieszkali w nim "bogowie") był połączony fizycznie z resztą
świata i można było do niego dotrzeć statkiem. Gdy Numenor
zatonął (patrz LFAQ, Ludzie, 1) "kształt świata się zmienił";
płaski świat zakrzywił się w sferyczny, stworzono też nowe
kontynety, a Valinor został zabrany "z kręgów Świata", i nie
można już było dotrzeć do niego zwykłym fizycznym sposobem.
Tylko Elfom pozwalano odbywać podróż w jedną stronę do Valinoru
wzdłuż "Prostej Drogi". (Statek elfów w takiej podróży malałby
i malałby z odległością aż zniknąłby, a nie schowałby się za
horyzontem, jak to bywa w przypadku statków ludzi).
Odniesienia do "zakrzywionych mórz", "zakrzywionych
niebios", "prostej drogi", "prostego wzroku", "Świata Który
Stał Się Okrągły" i tym podobne odnoszą się do zmiany "kształtu"
świata. (Palantir w Emyn Beraid "patrzył tylko na Morze.
Elendil ustawił go tam aby móc spoglądać wstecz "prostym
wzrokiem" i zobaczyć Eresseę na Zachodzie który zniknął; ale
zakrzywione morza przykryły Numenor na zawsze." (PK, s. 322)
Powrót do spisu treści
1) Czy Frodo i inni (Bilbo, Sam, and Gimli) którzy
popłynęli za Morze umarli w końcu, czy też stali się nieśmiertelni?
-
Pozostali śmiertelni. Koncepcją Tolkiena był to że
naturalna długość życia jakieś istoty była wrodzona jej
duchowej i biologicznej naturze, i że nie mogła zostać
zmieniona inaczej niż przez bezpośrednią interwencję Stwórcy.
Stało się to trzy razy (Luthien, Tuor, Arwena), ale nie w
przypadku Froda i spółki. Tolkien zaznaczył wyraźnie w więcej
niż jednym liście że podróż Froda za Morze była tylko
_czasowym_ wyleczeniem, i że gdy nadszedł czas on i inni
umarli ze swojej własnej woli.
Powrót do spisu treści
1) Czy Elfy podlegały reinkarnacji po zabiciu?
-
Tak. Poza pewną liczbą stwierdzeń ogólnych popierających
tą tezę co najmniej o dwóch Elfach w szczególności mówi się że
zostały "ponownie wcielone" po zabiciu: Finrodzie Felagundzie
i Glorfindelu (patrz LFAQ, Elfy, 2). "Ponownie wcielone",
zamiast "zreinkarnowane", ponieważ w przypadku Elfów (w
przeciwieństwie do tego co ma się na myśli w kontekście ludzi)
duch odradzał się w ciele przypominającym oryginał, a wszystkie
wspomnienia zostawały zasadniczo zachowane.
Powrót do spisu treści
2) Czy Glorfindel z Rivendell (którego spotkał Frodo) był tym
samym co Glofindel z Gondolinu, który zginął walcząc z
Balrogiem?
-
Była to sprawa wielce kontrowersyjna. Tolkien jej nie
przewidział, i musiał zdecydować się na coś już po fakcie.
Jedyną bezpośrednią informacją w jakiejkolwiek z książek jest
notatka Christophera w _The Return of the Shadow_ (HoMe
tom VI):
-
Nieco notatek, spisanych w Sidmouth w Devonie w końcu
lata roku 1938 (patrz Carpenter, _Biography_, s. 187) na
stronie pełnej rysunków przedstawia z pewnością ówczesne
myśli mojego ojca na temat następnych partii opowieści:
-
Narada. Przez G[óry] [Mgliste]. W Dół Wielkiej Rzeki
do Mordoru. Czarna Wieża. Za (?) którą jest Ognista
Góra.
Elrond opowiada historię Gil-Galada? Kim jest
Trotter? Glorfindel mówi o swojej przeszłości w
Gondolinie
... Warto zauważyć: "Glorfindel mówi o swojej przeszłości w
Gondolinie". Wiele lat później, długo po ukazaniu się _Władcy
Pierścieni_, mój ojciec poświęcił wiele rozmyślań sprawie
Glorfindela, i wówczas napisał: "[Użycie Glorfindela] we WP
jest jednym z przypadków nieco losowego użycia nazw
pochodzących ze starszych legend, które teraz nazywa się
Silmarillionem, a które uciekło mojej uwadze w ostatecznej
formie wydania _Władcy Pierścieni_." Doszedł do wniosku że
Glorfindel z Gondolinu, który runął w przepaść walcząc z
Balrogiem po złupieniu miasta (II. 192-4, IV.145), i
Glorfindel z Rivendell byli jednym i tym samym; wypuszczono
go z Mandosu i wyprawiono z powrotem do Śródziemia gdzieś
w Drugiej Erze.
The Return of the Shadow, s. 214-215
["Trotter" (*) było początkowym imieniem zagadkowej osobowości
zwanej później "Obieżyświatem" (który w tym momencie był
jeszcze hobbitem). II i IV odnoszą się do innych tomów z
serii HoME.]
(*) dobrym polskim odpowiednikiem byłoby "Kłusak" (też rodzaj
konia - uw. tłum.)
Przedstawiono jednak pewną liczbę powodów przeciwko braniu
tego stwierdzenia dosłownie. Ponieważ sprawozdanie Christophera
na temat wniosków Tolkiena nie było częścią szkiców na brudno,
kwestia czy szkice na brudno mogą być uznane za kanon nie może
być w tym wypadku podnoszona. Sugestia że brak premedytacji
stanowi podstawę do odrzucenia również wydaje się nieodpowiedni,
skoro wiele elementów wprowadzonych bez zważania na
konsekwencje okazało się później ważnymi częściami mitów.
Prawdą jest że nie mamy przykładów jakiegoś innego Elfa
podróżującego na wschód _do_ Śródziemia w Drugiej Erze (chociaż
niektóre rzeczywiście odwiedzały Numenor), ale nie wystarcza to
do udowodnienia niemożliwości tegoż w przypadku Glorfindela.
Faktycznie nie było bezpośrednich wypowiedzi za jedną lub drugą
opcją, co oznacza że Tolkien mógł był ustanowić jakiekolwiek
chciał podłoże dla jakiejkolwiek opowieści którą napisał. Brak
poprzednich informacji w danej sprawie nie był tu hamulcem.
Najmocniejszą obiekcją jest sposób w jaki Christopher to
przedstawia - że wynika z niej mniej wiary niż mogłoby, ponieważ
nie dostarcza żadnych bezpośrednich cytatów - raczej po prostu
opisuje "wniosek", do którego jego ojciec w końcu "doszedł".
Widocznie Tolkien nigdy nie zapisał tej konkluzji. Sprawa więc
zawęża się do kwestii na ile można wierzyć Christopherowi, i
czy można przypuszczać że przywiązał zbyt dużą wagę do jakiegoś
przypadkowego stwierdzenia. Większość czytelników zdaje się
akceptować to że był to wniosek wielu przemyśleń, do którego
Tolkien dotarł dopiero po długich rozważaniach (a wiemy że
on i Christopher często dyskutowali o sprawach Śródziemia).
Znaczna część jednak nadal to to odrzuca.
W ostatecznej analizie, rzecz jasna, z pewnością niemożliwe
są obydwa sposoby, ponieważ nie istnieje żaden dowód poza
powyższym. Z jednej strony możemy powiedzieć że Tolkien
z pewnością nie sprzeciwiał się że pomysłowi że Glorfindel
ponownie wcielony mógłby powrócić. Z drugiej strony, typowe
zastrzeżenia dotyczące nieopubikowanego materiału są tutaj
silniejsze niż zwykle, bowiem Tolkien nie tylko mógł zmienić
zdanie przed wydaniem, ale również i zanim napisał opowieść,
albo w trackcie pisania (wcale nie taki rzadki przypadek).
Mimo to, wydaje się prawdopodobnym że zostałby przy jednym
pomyśle co do Glorfindela ponieważ, jak się wydaje, podjęcie
decyzji nie przyszło mu lekko.
Odniesienia: Return of the Shadow (HoMe VI), s. 214-215
(First Phase, 13).
Opracowanie: WDBL, Robert Rosenbaum
Powrót do spisu treści
3) Jakie imiona nadawano Eldarom w Valinorze?
-
Mieli oni dwa nadane imiona ('essi'), jedno nadane przy
urodzeniu przez ojca, drugie później przez matkę:
-
... a owe nazwiska mateczne miały wielkie znaczenie, bo
matki Eldarów miały wgląd w charakter i zdolności swoich
dzieci, a wiele miało również dar proroczego widzenia.
Ponadto każdy z Eldarów mógł uzyskać _epesse_ (przydomek),
niekoniecznie nadany przez własny ród, jakieś przezwisko -
głównie wyraz podziwu lub zasług; a _epesse_ mogło się stać
imieniem którego powszechnie używano i znano w późniejszych
pieśniach i historiach (jak to było w wypadku, na przykład,
Ereiniona, zawsze znanego pod swoim _epesse_ Gil-Galad).
NO, s. 266
Oto dlaczego Ereinionowi ("Latorośli Królów", NO. s 436)
nadano taki przydomek:
-
Zachował się że Ereinionowi nadano imię Gil-Galad
("Promienna Gwiazda"), bowiem jego hełm i pancerz, i jego
tarcza wyłożona srebrem i nosząca znaki białej gwiazdy,
świeciły z daleka jak gwiazda w świetle słońca czy księżyca,
a elfie oczy mogły je spostrzec z wielkiej odległości,
jeżeli on stał w wysokim miejscu.
NO, s. 217
["Znaki białej gwiazdy" Gil-Galada przedstawiono na
pozycji 47 w _Pictures_.]
Innym _epesse_ dobrze znanym czytelnikom WP było "Galadriela",
której imię ojcowskie brzmiało "Artanis" (szlachcianka), a
imię mateczne "Nerwen" (męska panna - NO, s. 229, 231). Co do
"Galadriela", która było sindarińską formą "Altariel" z quenyi
i telerińskiego "Alatariel" (NO, s. 266):
-
W mowie Wysokich Elfów jej imię brzmiało Al(a)tariel,
wywodzone z _alata_ (blask, jasność) i _riel_ (panna w
wieńcu - z rdzenia rig- "skręcać się, wieńczyć"); całe
znaczenie zaś, "panna z jasnym wieńcem", odnosiło się
do jej włosów.
Silm, s. 360
Odniesienia: NO 2, II, indeks;
Silm, Dodatek, rdzeń -kal;
Pictures, pozycja 47.
Opracowanie: WDBL, Paul Adams
Powrót do spisu treści
1) Co doprowadziło do zatopienia Numenoru?
-
Historia Numenoru była Tolkienowskim opowiedzeniem na
nowo legendy o Atlantydzie (opowieść opublikowana w
_Silmarillionie została zatytułowana "Akallabeth", co się
tłumaczy jako "Upadła". Numenor był wyspą daleko na Zachodzie,
"oddzielnym lądem" danym bohaterskim Edainom (ludziom) z
Pierwszej Ery którzy wspomogli Noldorów w wojnach przeciwko
Morgothowi (patrz LFAQ, Ogólne, 1). Linia Królów Numenoru
pochodziła od Elrosa, brata Elronda, który wybrał śmiertelność;
prowadziła pośrednio do Elendila Wysokiego, pierwszego Króla
Arnoru i Gondoru, a w końcu do Aragorna, syna Arathorna.
Sytuacja teologiczna była typowym przypadkiem zakazu i
upadku. Numenorejczycy, chociaż dano im przedział życia
dłuższy niż innym, mimo wszystko musieli pozostać śmiertelni.
Nakazano im również nie żeglować do Nieśmiertelnych Krain
(Valinoru). Po jakimś czasie (zapewne nieuniknienie, gdy
wzrosła ich potęga i dostatek) Numenorejczycy poczęli
zazdrościć Elfom i sami tęsknić za nieśmiertelnoscią (aby
dłużej cieszyć się swoją sytuacją). Zdołali wmówić sobie
że fizyczna kontrola nad Nieśmiertelnymi Krajami mogłaby
jakoś doprowadzić do takiego rezultatu (co było niemożliwe);
jednakże, zatrzymali mądrości na tyle aby nie próbować
takich szaleńczych czynów. Znacząco, im bardziej myśleli
o śmierci, tym szybciej przychodziła, bowiem ich życia
skracały się nieustannie.
W końcu Drugiej Ery Ar-Farazon Złoty dumnie zmierzył
się z Sauronem o władanie Śródziemiem. Numenorejczycy
wygrali ową konfrontację (patrz LFAQ, Ludzie, 2) i zabrali
Saurona do Numenoru jako więżnia. Ciągle dzierżąc Jedyny
Pierścień, szybko zdołał on podporządkować sobie większość
Numenorejczyków (z wyjątkiem Wiernych i ich przywódców,
Amandila i jego syna Elendila). Gdy zbliżała się śmierć króla
Ar-Farazona ("poczuł kurczenie się jego dni i opętał go strach
przed śmiercią"; PK, s. 317), Sauron w końcu przekonał go
oszustwem by zaatakował Valinor. Był to błąd. W Morzu otworzył
się wielki rów i Numenor stoczył się w otchłań. (Tolkien miał
powtarzające się sny o tym wydarzeniu; w WP przypisał je
Faramirowi, który opisywał je w rozdziale "Namiestnik i Król"
(patrz też LFAQ, Ogólne, 2).
Powrót do spisu treści
2) Jak Ar-Farazon mógł pokonać Saurona gdy ten władał
Jedynym Pierścieniem?
-
Nie pokonał go, faktycznie. Flota inwazyjna Numenorejczyków
była tak potężna że to _armie_ Saurona go porzuciły. Sauron po
prostu udawał że się upokarza; zabranie do Numenoru jako w
domyśle zakładnika było właśnie tym czego chciał. Jego plan
polegał na osłabieniu Numenorejczyków jako mocarstwa poprzez
wplątanie ich w posłanie floty i zaatakowanie Valinoru, gdzie
prawopodobnie zostałaby zniszczona.
Do pewnego punktu powiodło mu się, ale rezultat okazał się
katastrofalnie bardziej gwałtowny niż przewidział. Upadek
Numenoru dopadł jego samego. Zginęło tylko jego ciało fizyczne,
ponieważ z natury był z rodu duchów. Tolkien mówi: "To że
Sauron nie został zniszczony w gniewie Jedynego nie jest moją
winą; problem zła, i jego oczywistej tolerancji, jest stały dla
wszystkich którzy zajmują się naszym światem. Niezniszczalność
_duchów_ które posiadają wolną wolę, nawet przez ich Stwórcę,
również jest cechą nie do uniknięcia, jeśli ktoś albo wierzy
w ich istnienie, albo wymyśla je w opowieści." (Letters,
s. 280).
Powrót do spisu treści
3) Co stało się z Pierścieniem po zniszczeniu Numenoru?
-
Nic. Sauron zabrał go z powrotem do Śródziemia, chociaż
pojawia się kwestia jak zdołał tego dokonać. Tolkien powiedział
że zdołał, więc i Tolkien powinien wiedzieć: "Chociaż
umniejszony do 'ducha nienawiści niesionego czarnym wiatrem',
nie sądzę że ten duch unoszący Jedyny Pierścień, na którym
polegała wówczas w znacznej mierze jego władza nad umysłami,
powinien kogoś trapić." (Letters, s. 280). W rzeczy samej, na ile
wiemy, wszystkie stworzenia duchowe (Valarowie i Maiarowie)
były całkowicie zdolne manipulować obiektami fizycznymi.
Powrót do spisu treści
4) Skąd pochodzili Południowcy? Czy byli częścią Atanich?
-
Tak. Wszyscy ludzie, ze wschodu, zachodu, południa i
północy byli ich częścią. Ludzie pojawili się zrazu na
zachodzie i rozprzestrzenili się na zachód, a niektórzy
w końcu przekroczyli Góry Błękitne do Beleriandu. Hasło
"Atani" w indeksie do Silmarillionu mówi:
-
Atani "Drugi Lud", ludzie (l. poj. Atan). Ponieważ
w Beleriandzie Noldorowie i Sindarowie długo znali tylko
Trzy Rody Elfich Przyjaciół, nazwa ta (w sindarińskiej
formie Adan, l.mn. Edain) przylgnęła specjalnie do nichm
tak że rzadko stosowano ją do innych ludzi którzy później
przybyli do Beleriandu, albo którzy, jak mówiono, mieszkali
za Górami. Ale w przemowie Iluvatara znaczy to "ludzie
(w ogóle)".
[Ludzie byli "drugim ludem", ponieważ Elfy były Pierworodnymi.]
Powrót do spisu treści
1) Jakie były początki krasnoludów?
-
Zostali stworzeni przez Aulego, kowala i rzemieślnika
Valarów. Było to wbrew Planowi Eru; Aule nie miał ani
pozwolenia, ani w rzeczy samej władzy by tworzyć dusze innych
(rezultatem jego wysiłków był więc stos tego co równało się
lalkom). Jednakże, ponieważ od razu żałował za swoją głupotę
i ponieważ miał dobre intencje (pragnął dzieci które mógłby
uczyć, a nie niewolników do rozkazywania), Eru dał krasnoludom
życie i uczynił je częścią Planu. Elfy ciągle jednak były
Pierworodnymi, tak więc krasnoludy musiały spać aż do czasu
kiedy tamte się zbudzą.
Powrót do spisu treści
2) Jeśli, jak powiedziano, stworzono tylko siedmiu Ojców
Krasnoludów, jak ta rasa mogła się rozmnażać?
-
W opowieści o stworzeniu krasnoludów z Silmarillionu
wspomina się tylko o siedmiu Ojcach. W liście nr 212 (s. 287),
jednakże, Tolkien mówi o trzynaściorgu krasnoludach
stworzonych na początku: "Jeden, najstarszy, samotnie, i
sześciu pozostałych z sześcioma partnerkami." Tak więc wydaje
się że Durin rzeczywiście "chodził samotnie", jak Gimli śpiewa
w pieśni.
Powrót do spisu treści
1) Skąd się wzięli orkowie?
-
Podstawową ideą u Tolkiena (i u innych Inklingów) było to
że Zło nie potrafi tworzyć, tylko deprawować (boecjańska,
w przeciwieństwie do manichejskiej, koncepcja zła). W liście
153 tłumaczył że na pierwszy rzut oka Drzewiec się mylił
("Trolle są tylko podróbkami, uczynionymi przez Nieprzyjaciela
w Wielkiej Ciemności, szydzącymi z Entów, jak orkowie z Elfów."
- DW, s. 89), a Frodo miał rację: ("Cień który ich wyhodował
potrafi tylko szydzić, nie może czynić; nie naprawdę nowe
rzeczy same w sobie. Nie sądzę żeby dał życie orkom, on ich
tylko zdeprawował i przeinaczył..." - PK, s. 190). Tolkien
mówi: "Drzewiec jest _postacią_ w mojej opowieści, nie mną;
a chociaż pamięta wiele i wiele ma ziemskiej mądrości, nie
jest jednym z Mędrców, i dlatego całkiem wielu rzeczy nie wie
i nie rozumie." (Letters, s. 190). I dalej: "Cierpienia i
doświadczenie (a może i sam Pierścień) dały Frodowi więcej
wglądu..." (Letters, s. 191). ("Na pierwszy rzut oka" [powyżej],
ponieważ w tym samym liście Tolkien uczynił kilka subtelnych
różnic między "stwarzaniem" i "robieniem", w które nie mogę się
tutaj zagłębić.)
Tolkien zaznaczył wyraźnie w tym liście i kilku innych że
orkowie w istocie są "rasą rozumnych wcielonych stworzeń, chociaż
okropnie zepsutych". Również to że "w legendach z Dawnych Dni
sugeruje się że Nieprzyjaciel podporządkował sobie i zdeprawował
część najdawniejszych Elfów, zanim te usłyszały o "bogach", a cóż
dopiero o Bogu." (Letters, s. 191). Faktycznie, Silmarillion
zaznacza że orkowie pochodzili od Avarich (Ciemnych Elfów)
złapanych przez Morgotha (s. 50, 94), chociaż mówiąc ściśle pomysł
ów przedstawiony jest w najlepszym razie jako domysł Eldarów, nie
więcej. Niektórzy odrzucali te stwierdzenia na tej podstawie że
elfi kompilatorzy _Silmarillionu_ nie znali rzeczywistej prawdy,
a po prostu spekulowali. Ale skoro sam Tolkien, mówiąc z pozycji
autora i podstwórcy, mniej więcej potwierdził ten pomysł, można
go chyba bezpiecznie przyjąć, w pewnej mierze.
Zauważano często że ów pomysł pozostawia kilka kwestii
nierozwiązanymi: 1) prokreacja; _Silmarillion_ mówi że "orkowie
mieli życie i mnożyli się na modłę Dzieci Iluvatara" (s. 50),
ale mimo to ludzie nadal podnoszą wątpliwości. Dla przykładu,
nigdzie nie ma śladu że istniały orki rodzaju żeńskiego
(są dwa oczywiste odniesienia do dzieci orków, ale obydwa
pochodzą z _Hobbita_, i mogą być uznane za podejrzane). 2) Nie
ma pewności czy, jeśli orkowie byli zdeprawowanymi Elfami, ich
potomstwo również byłoby orkami (raczej niż Elfami - nieco
przerażające stwierdzenie). Kwestia ta prowadzi do dyskusji
nad praniem mózgu i genetyką, które tak czy owak nie pasują do
świata Śródziemia. 3) W końcu pozostaje pytanie czy orkowie,
będąc zasadniczo Elfami, idą do pałaców Mandosa po zabiciu, i
czy tak jak Elfy są nieśmiertelne. (Gorbag i Shagrat, w ciągu
rozmowy podsłuchanej przez Sama, wspominają "Wielkie Obłężenie",
które przypuszczalnie odnosi się do Ostatniego Przymierza;
można interpretować to odniesienie tak że mieli na myśli to że
sami tam byli i faktycznie je pamiętali.)
Powrót do spisu treści
2) Skąd się wzięły trolle?
-
Nikt jakoś nie wie. Najwidoczniej jednak "zrobił" je
Melkor - a nie "stworzył" (patrz LFAQ, Nieprzyjaciele, 1).
Tolkien mówi: "Nie jestem pewien co do trolli. Myślę że były
"podróbkami", i stąd (...) zmieniają się w kamienne odbicia
gdy nie jest ciemno. Ale są i inne rodzaje trolii, poza owymi
śmiesznymi, chociaż brutalnymi, Trollami Kamiennymi, dla których
sugeruje się inne pochodzenie." (Letters, s. 191). "Podróbki"
oznacza tutaj mnie więcej tyle że trolle nie miały własnego
życia, ale były w jakimś stopniu lalkami ożywianymi przez złą
wolę z zewnątrz. Co się tyczy innego rodzaju trolii, Olog-hai,
nie ma żadnego odniesienia na temat ich pochodzenia oprócz
w Dodatku F(D): "To że Sauron ich wyhodował nie ulegało
wątpliwości, chociaż nie wiadomo z jakiego szczepu." Były to
jednak z pewnością prawdziwe trolle, nie olbrzymie orki.
Przygody z trollami w _Hobbicie_ nie powinniśmy może brać
zbyt dosłownie jako źródło wiedzy o trollach - wydaje się
jasnym że chęć stworzenia znajomej atmosfery przez tłumacza
zdominowała ją całkowicie. Tak więc wydaje się nieprawdopodobnym
aby trolle w Śródziemiu mówiły cockneyem, tak jak niepodobnym
jest aby jeden z nich nazywał się "William".
Powrót do spisu treści
1) Kim była królowa Beruthiel? (Aragorn wspomina o niej poczas
podróży przez Morię).
-
Odniesienie pochodzi z Księgi II, rozdz. 4, "Podróż w
ciemności"; "'Nie bójcie się!' powiedział Aragorn. Zapadła cisza
dłuższa niż zwykle, a Gandalf i Gimli szeptali coś razem; (...)
'Nie bójcie się! Byłem z nim w niejednej podróży. Pewniej
znajdzie swą drogę w ślepej nocy niż koty królowej Beruthiel.'"
(W, s. 325)
Jest to uderzający przypadek procesu twórczego Tolkiena;
wydaje się że owo imię nie znaczyło nic gdy pojawiło się po raz
pierwszy; po prostu "przyszło" gdy pisał pierwszy szkic tego
rozdziału. Później jednak "dowiedział się" kim ona "faktycznie"
była, i przedstawił swoje wnioski w NO.
Była ona żoną króla Tarannona z Gondoru (830-913 Trzeciej
Ery), i opisano ją jako "ustronną, samotną i niekochającą"
(w rocznikach nie wyjaśnia się powodu bezdzietności Tarannona).
"Miała ona dziewięć czarnych kotów i jednego białego, swych
niewolników, z którymi rozmawiała, czytała ich umysły, każąc
im odkrywać wszystkie ciemne tajemnice Gondoru, (...) każąc
białemu kotu szpiegować czarne i dręcząc je. Nikt w Gondorze
nie ośmielał się ich dotykać, i przeklinał gdy zobaczył je na
swej drodze." Jej losem było popłynąć w łodzi razem z kotami:
"Statek widziano po raz ostatni gdy płynął w kierunku Umbaru
pod sierpem księżyca, z kotem na głównym maszcie i drugim jak
figura na dziobie." Mówi się także że "jej imię wymazano z
Księgi Królów, ale pamięć ludzka nie zamyka się w księgach,
i koty królowej Beruthiel nigdy nie zniknęły z mowy ludzkiej."
(NO, s. 401-402).
Powrót do spisu treści
J.R.R. Tolkien - Polska Strona Domowa
Angielski oryginał Tolkien.Less-FAQ
Od Webmastera: Autor tłumaczenia nie odpowiada za techniczny
aspekt tej Strony, więc ewentualne nieprawidłowe jej działanie
proszę zgłaszaj do
mnie (Tomek Papszun).
Napisz też jeżeli masz coś na temat twórczości Tolkiena, czym
chciałbyś się podzielić z czytelnikami.
Jeśli zaś chcesz podyskutować na temat treści
tłumaczenia,
to napisz, proszę, do Gwidona S.
Naskrenta.
Data ostatniej modyfikacji (Last modified): 1997.12.07.
www.lodz.tpsa.pl